Afvallen

Afvallen

Om gewicht te verliezen is altijd een negatieve energiebalans nodig. Oftewel er moet meer energie worden verbruikt dan er via de voeding wordt ingenomen. Maar je wilt niet alleen gewicht verliezen, je wilt vet verbranden en zo veel mogelijk spiermassa behouden. Je hormoonhuishouding bepaalt o.a. of vet wordt verbrand of juist wordt opgeslagen. Door de samenstelling van je voeding en je bewegingspatroon te veranderen kun je invloed uitoefenen op je hormoonhuishouding en ervoor zorgen dat de juiste boodschap wordt doorgegeven. 
Voor een blijvend resultaat is uiteindelijk een permanente verandering van leefstijl nodig.

Spiermassa Aankomen

Om spiermassa aan te komen is altijd een calorieoverschot nodig. Dit gaat altijd gepaard met een toename van het vetpercentage. Een periode van aankomen moet daarom worden gevolgd door een periode van vetverlies om spierdefinitie te krijgen. Tijdens deze periode wil je voorkomen dat spiermassa dat is opgebouwd weer verloren gaat. Er zijn verschillende strategieën om dat te kunnen bereiken door te cyclen met calorieën.

Hoe je lichaam er uitziet is voor een groot gedeelte genetisch bepaald. Daarom is het belangrijk om realistische doelen te stellen. Er is een groot verschil tussen mannen en vrouwen en er moet onderscheid worden gemaakt tussen verschillende lichaamstypes. Dit is mede bepalend hoe er moet worden gegeten en moet worden getraind om het lichaam te krijgen dat je wilt. De uitdaging is om het beste uit jou te halen wat er in zit op een verantwoorde en natuurlijke manier.